Week 4 van mijn stage
29 september 2025 - Buġibba, Malta
Beste lezer,
Welkom bij alweer de blog van mijn 4de week stage in Malta. Er zit gewoon al een maand op ongelofelijk hoe snel de tijd eigenlijk gaat. Dat is aan de ene kant fijn want ik merk toch dat ik mijn familie en vrienden steeds meer mis maar vooral jammer dat het snel gaat omdat ik het hier wel heel erg naar mijn zin heb. Ook hebben ik op mijn huisgenoten na al een ander en nieuw groepje met Nederlandse maten waar we veel tijd mee spenderen (en ja daar zitten ook dames bij!!). Dus ik vermaak mijn eigen wel.
Maar goed hoe gaat het nu op stage en hoe zien mijn dagen als Front-Office stagiair eruit?
Als Front-Office agent bij IBB Palazzo Bettina doe je eigenlijk alle taken. Omdat het maar een klein hotel is met maar 13 kamers zijn er ook niet zoveel werknemers waardoor je eigenlijk alle taken doet. Dat is fijn omdat je er veel van leert maar af en toe krijg ik er ook wel hoofdpijn van.
Want je begint de dag met het ontbijt en dat is niet een lopend buffet helaas maar een restaurant vorm. Dus ik moet hun drinken opnemen en opdienen en dat hetzelfde met het eten, en opzich is dat niet zo erg tenzij er veel mensen tegelijk komen dan is het een grote chaos. En het aller ergst is dat trage koffiezet apparaat. Ik kan de hele filmreeks van Lord Of The Rings uitkijken tegen de tijd dat ik 1 koffie heb gezet. Maar goed het is even slikken en door.
Dan zijn de check-outs. Je laat ze betalen en helpt ze door naar hun taxi naar het vliegveld.
Je hebt meestal ook check-ins dus die kamers moeten eerst gecontroleerd worden of alles klopt en het goed schoon is. Mocht dat niet zo zijn stuur je een foto naar de housekeeping en laat daar zijn wat er ontbreekt of niet helemaal schoon is.
Dan rond de middag heb je de check- ins en die mensen verwelkom je met een welkomstdrankje en regelt alle zaken omtrent de check-in en dan als dat is geregeld neem meestal IK de bagage mee naar de kamer :( en geef je de mensen een rondleiding door het hotel en de kamer en leg je ze alles uit. Dat is trouwens een goudmijn voor fooi dus hier doe ik altijd iets meer mijn best.
Die werkzaamheden moeten natuurlijk uitgevoerd worden op een professionele manier. Zodat je aan de gasten laat zien dat je het werk serieus neemt en ze op een zo goed mogelijke manier kan helpen.
Als ik dat ga vergelijken met mijn vorige stage bij Main Gear Supply een bedrijf gespecialiseerd in professioneel entertainmentapartuur komt het op hetzelfde neer maar toch gaat het anders. Want je moet je klant/gast een zo goed mogelijke service bieden. En in principe doe ik dat op dezelfde manier bij beide bedrijven alleen de setting en de doelgroep zijn anders.
En het geen wat ik wat ik hier juist zo fijn vind is dat ze me vertellen dat ik vooruitgang boek. Ze vertellen me waar ik goed in ben en ook waar ik mezelf nog in kan verbeteren. Afgelopen week vertelde ze me dat ik vooruitgang boek en dat ze zien dat ik 100% mijn best doe en steeds zelfstandiger te werk ga, en aan feedback was het dat ik meer en vaker met de gasten moet praten. Ik vind dat ze daar zeker gelijk in hebben alleen vindt ik het lastig om mezelf open te stellen en het gesprek aan te gaan. Maar als het eenmaal aan de gang is ben ik er juist heel goed in en kan ik met mijn humor en door mezelf te zijn hele leuke gesprekken en momenten hebben met de gasten.
Iets waar ik ook nog wel eens moeite mee heb is het verschil van cultuur en bedrijfscultuur. Ik merk dat ze hier in Malta toch wel andere dingen verwachten dan in Nederland. Hier in Malta verwachte ze veel sneller dat je het allemaal kan, ook al ben ik een natuurlijk wel een natuurtalent is het zelfs voor mij niet mogelijk. Dat kon nog wel eens voor wat verwarring en irritatie zorgen. Maar ook met werkkleding helemaal strak en netjes met een overhemd in mijn broek en dat vind ik echt vreselijk want het is altijd bloedheet en het zit ook helemaal niet lekker maar ik zie er dan wel knap uit dus we accepteren het maar. Ook in Malta zelf is het allemaal wel anders. Sowieso hoe ze hier rijden is niet normaal, elke rit voelt aan alsof ik in de Python zit en de mensen geven hier helemaal nergens niks om en dat is wel iets wat ik kan waarderen.
We werken met een systeem dat heet Optima. Dat is hun eigen systeem waarin je alle reserveringen, aankopen, suggesties in doet maar eigenlijk alles wat je kunt bedenken. Dat is gelukkig een makkelijk systeem waar ik al snel mee kon werken. En natuurlijk voor contact hebben ze de mail en telefoonnummer.
Dat is een beetje de informatie over mijn werkdagen. Ik ga vanaf volgende week ook foto's toevoegen van mijn werkzaamheden dat je toch wat meer duidelijkheid krijgt over mijn dagen.
Bedankt voor de tijd en een fijne dag nog.
Groetjes je trouwe vriend,
Caelin Smulders
Foto’s
1 Reactie
-
Tanja Blezer:8 oktober 2025Geweldig leuk om jouw blogs te lezen Caelin!

